Hoe zit het nu met fietsleasing en het mobiliteitsbudget?
Als werkgever wil je zo goed mogelijk tegemoet komen aan de mobiliteitsnoden van je werknemers. En het mobiliteitsbudget zorgt voor een mooie oplossing. Maar het roept ook heel wat vragen op.
Kan je werknemer bovenop het mobiliteitsbudget ook een fiets leasen via brutoloonruil? Wat is voordeliger: een fiets leasen via het mobiliteitsbudget of via flexibele verloning? En kan je fietsleasing via brutoloonruil combineren met fietsleasing via het mobiliteitsbudget?
Onze experten zochten het voor je uit, zodat jij het maximum uit je mobiliteitsplan haalt met de correcte informatie.
Wat is het mobiliteitsbudget?
Voor we dieper ingaan op hoe fietsleasing en het mobiliteitsbudget zich ten opzichte van elkaar verhouden, is het belangrijk dat we eerst een goed beeld hebben van wat het mobiliteitsbudget inhoudt.
Via het federaal mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor alternatieve vervoersoplossingen. Denk aan elektrische wagens, deelauto’s, een leasefiets of treinabonnement.
En da’s top, want zo kunnen je werknemers hun mobiliteit beter afstemmen op hun persoonlijke noden en voorkeuren. Concreet kunnen ze hun bedrijfswagen inruilen voor één van de drie onderstaande pijlers.
De 3 pijlers van het mobiliteitsbudget
Pijler 1: een milieuvriendelijke bedrijfswagen
Kiezen je werknemers voor pijler 1, dan ruilen ze hun gewone bedrijfswagen in voor een milieuvriendelijk exemplaar. De vereiste? De nieuwe wagen moet een CO2-uitstoot hebben die maximaal gelijk is aan de CO2-uitstoot van de ingeruilde bedrijfswagen, met een absoluut maximum van 95 g/km. Vanaf 2026 moet de wagen volledig emissievrij zijn.
Pijler 2: duurzame mobiliteit en huisvestingskosten
Van openbaar vervoer en deelmobiliteit tot leasefietsen en een fietsvergoeding: keuze zat! Onder huisvestingskosten vallen dan weer de huur of de hypotheek van je woning.
Pijler 3: cash-optie
Gebruikt je werknemer het mobiliteitsbudget niet? Of is er aan het einde van het jaar nog budget over? Dan krijgt die dat op het einde van het kalenderjaar contant uitbetaald.
Fietsleasing in een notendop
In het kort: fietsleasing is een interessant extralegaal voordeel waarbij werknemers via hun bedrijf de kans krijgen om een fiets te leasen voor een bepaalde periode (meestal 3-4 jaar). Maar hoe werkt dit juist? En wat zijn de voordelen voor de werkgever en werknemer? Je vindt het antwoord op deze vragen in onze blog ‘Wat is fietsleasing’ waarin we alles tot in de puntjes uitleggen.
5 vragen over fietsleasing en het mobiliteitsbudget
Het is nu duidelijk wat het mobiliteitsbudget precies inhoudt, maar hoe verhoudt fietsleasing zich nu ten opzichte van dat mobiliteitsbudget? Kan je de twee makkelijk combineren? En wat is de meest interessante optie voor je werknemers?
1. Kunnen al mijn werknemers gebruikmaken van fietsleasing via het mobiliteitsbudget?
Het mobiliteitsbudget is alleen beschikbaar voor werknemers die recht hebben op een bedrijfswagen. Wil je fietsleasing aanbieden aan al je werknemers, dan dien je naast het mobiliteitsbudget vaak nog een apart plan op te stellen voor werknemers zonder bedrijfswagen.
Zo’n fietsplan aanbieden is trouwens heel eenvoudig via o2o Bicycle Leasing. We stellen samen een fietsbeleid op maat van jouw organisatie op en onze intuïtieve tools en enthousiaste experten ontzorgen je doorheen het hele traject.
2. Kan mijn werknemer bovenop het mobiliteitsbudget ook een fiets leasen via brutoloonruil?
Eens het mobiliteitsbudget geactiveerd wordt, kan je werknemer niet meer kiezen voor fietsleasing via flexibele verloning. Maar er is wel een interessante uitzondering. Wie minstens drie maanden voor de instap in het mobiliteitsbudget een leasefiets heeft, kan die daarna verder leasen bovenop het mobiliteitsbudget.
Bovendien blijft een fiets leasen bovenop het mobiliteitsbudget dan een verworven recht. Dat wil zeggen dat je na je eerste contract ook nog een tweede leasecontract kan opstarten met het fiscaal voordeel.
Waarom zouden je werknemers dat doen? Omdat fietsleasing via brutoloonruil in veel gevallen fiscaal interessanter is dan fietsleasing binnen het mobiliteitsbudget. Dat komt doordat bij fietsleasing via brutoloonruil de leaseprijs verminderd wordt met de patronale bijdrage die de werkgever uitspaart. Daardoor wordt de leasefiets tot 40% voordeliger dan een privéaankoop voor werknemers.
3. Wat is budgetgewijs voordeliger voor mijn werknemers: een fiets leasen via het mobiliteitsbudget of via brutoloonruil?
Blij dat je ‘t vraagt! Als werkgever wil je natuurlijk dat je werknemers hun loon op een voor hen zo voordelig mogelijke manier flexibiliseren. Na onderzoek kwamen onze experts tot de conclusie dat je werknemers in de meeste gevallen met fietsleasing via brutoloonruil budgetgewijs van het grootste fiscaal voordeel genieten.
Hoe dat komt?
Zoals we hierboven al aanhalen: door de brutoloonruil wordt de leaseprijs van de fiets van je werknemers verminderd met de patronale bijdrage die je als werkgever uitspaart. Om uit te leggen hoe dat fietsleasing fiscaal voordeliger maakt dan leasen via het mobiliteitsbudget, gebruiken we een rekenvoorbeeld.
Voorbeeld: Voor een fiets met een leaseprijs van 100 euro moet de werknemer via het mobiliteitsbudget effectief 100 euro mobiliteitsbudget inruilen. Voor diezelfde fiets via brutoloonruil zal je werknemer slechts 68,34 euro moeten inruilen, door de aftrek van de patronale bijdrage (berekend op 28%).
4. Is het mobiliteitsbudget de beste stimulans om te kiezen voor een leasefiets?
Binnen het mobiliteitsbudget zijn er heel wat interessante keuzes voor je werknemers. Wie in pijler 1 voor een duurzamere bedrijfswagen kiest, houdt vaak onvoldoende budget over voor een kwalitatieve leasefiets.
Werknemers die niet voor een bedrijfswagen kiezen, hebben binnen pijler 2 heel wat opties. Toch toont onderzoek aan dat het mobiliteitsbudget het vaakst wordt ingezet voor de afbetaling van de huur of lening. In de praktijk zien we dat in 2023, 77% van de werknemers het mobiliteitsbudget gebruikt voor huisvestingskosten. Niet altijd zo stimulerend dus om voor duurzamere mobiliteit te kiezen.
Wil je duurzamere mobiliteit meer stimuleren? Geef je werknemers dan de mogelijkheid om eerst een fiets te leasen via brutoloonruil en daarna pas in te stappen in het mobiliteitsbudget. Zo genieten ze van the best of both worlds, want alleen zo kan je fietsleasing via brutoloonruil en het mobiliteitsbudget combineren.
5. Hoe zit het met de fietsvergoeding en het mobiliteitsbudget?
Wanneer je werknemer kiest voor een bedrijfsfiets uit pijler 2, dan kan die dit niet combineren met een kilometervergoeding.
Er is hierop één uitzondering: werknemers die voldoen aan de volgende voorwaarden, behouden wel het recht op hun fietsvergoeding:
- werknemers die vroeger al recht hadden op een bedrijfswagen en een fietsvergoeding bij de werkgever,
- die zich regelmatig verplaatsten voor hun woon-werkverkeer, en hiervoor een fietsvergoeding ontvingen, en
- dit gedurende een ononderbroken periode van minimaal 3 maanden voor de aanvraag van het mobiliteitsbudget.
Conclusie: fietsleasing en het mobiliteitsbudget
Het mobiliteitsbudget is een goede incentive voor je medewerkers om hun wagen in te ruilen voor een voordeligere auto of een andere mobiliteitsoptie. Het zorgt ervoor dat werknemers echt stilstaan bij hun mobiliteitskeuze en nadenken over wat ze nodig hebben.
Toch brengt het ook wat beperkingen met zich mee als werknemers het willen gebruiken voor fietsleasing. Waarom? Omdat er voldoende budget moet zijn. En dat is vaak niet het geval, doordat er veel alternatieven zijn die inspelen op de nettokosten van werknemers.