Deel dit artikel:

Onderhoudskosten van je leasefiets: hoeveel moet ik rekenen?

December 5, 2023
- Geschreven door:
Axelle

Jouw fietsonderhoud slim financieren

Stel: het is tijd voor je jaarlijks onderhoud of je hebt zwaardere schade aan je leasefiets die niet het gevolg is van een ongeval of botsing (die laatste worden door de verzekering gedekt). Hoe kan je zo’n onderhoud betalen zonder dat je je nettoloon daarvoor moet opofferen? Er zijn twee heel interessante opties!

1. Servicebudget

Kies je voor een leasefiets bij o2o? Dan bepaal je zelf hoeveel onderhoudsbudget je opneemt in de leaseprijs, zolang het bedrag maar tussen de vijftig en vierhonderd euro per jaar ligt. Ga je op onderhoud? Dan betaal je gewoon met je servicebudget! Zo hoef je geen nettoloon op te hoesten voor jouw onderhoud. Meer weten over hoe het servicebudget precies werkt?

Lees onze blog over het servicebudget: ‘Het servicebudget van A tot Z’.

2. Ecocheques

Ontvang je ecocheques van je werkgever? Dan hebben we goed nieuws voor jou! Want ook met je ecocheques kan je betalen voor het fietsonderhoud. Kom je net niet toe met je servicebudget? Of is er grote, onverwachte schade? Als je die betaalt met ecocheques kan je de aanslag op jouw portemonnee verzachten! Let wel, niet elke fietshandelaar aanvaardt ecocheques. Vraag dus altijd eerst na of jouw lokale fietshandelaar openstaat voor deze betalingswijze.

close-up van voeten op trappers van leasefiets

Hoeveel kost het om je fiets in topconditie te houden?

Net zoals dat voor veel vragen geldt, is er ook voor deze vraag geen eenduidig antwoord. Hangt je spatbord wat los, staat je wiel krom of is je frame ernstig beschadigd? Het prijskaartje van een onderhoud hangt niet alleen af van de staat van je fiets maar ook van de componenten van je fiets, je fietsenmaker én de plek waar je woont. Bovendien bepaalt ook het type fiets waarmee je rijdt hoeveel een onderhoud precies kost.

Het kostenplaatje per fietstype: van stadsfietsen tot speed pedelecs

De kosten van een onderhoud worden deels bepaald door het type fiets, maar ook door de componenten waaruit je fiets gemaakt is. Heb je bijvoorbeeld een gewone fietsketting, dan zal je de ketting en/of de tandwielen vaker moeten vervangen dan iemand die een fiets heeft met riemaandrijving en een binnenversnelling. Los van de componenten waaruit je fiets is opgebouwd, geven we hieronder een gemiddelde kostprijs van het onderhoud per fietstype.

1. Stadsfiets zonder trapondersteuning

Jaarlijkse onderhoudskosten: ongeveer € 50 - € 100

Deze fietsen hebben geen complexe elektrische componenten, waardoor defecten vaak minder duur zijn. Bovendien zijn ze vaak ontworpen voor dagelijks gebruik op verharde wegen, wat betekent dat ze over het algemeen minder onderhoud vragen.

2. Mountainbike

Jaarlijkse onderhoudskosten: ongeveer € 100 - € 200 of meer

Mountainbikes worden vaak op onverharde ondergrond en onder zwaardere omstandigheden gebruikt en vereisen daardoor regelmatiger onderhoud. Hoe intensiever je je fiets gebruikt, hoe hoger de onderhoudskosten zullen liggen.

3. Racefiets

Jaarlijkse onderhoudskosten: ongeveer € 100 - € 200 of meer

Racefietsen hebben specifieke componenten en vragen om een nauwkeurige afstelling en onderhoud. Rij je veel kilometers? Dan zal je meer onderhoudskosten hebben.

4. Elektrische fiets (e-bike)

Jaarlijkse onderhoudskosten: ongeveer €150 - €300 of meer

E-bikes hebben extra elektronische componenten die onderhoud vereisen, zoals de batterij en de motor. Is er een defect aan één van die componenten? Dan kunnen de kosten soms oplopen.

5. Speed pedelec

Jaarlijkse onderhoudskosten: ongeveer €200 - €400
De jaarlijkse onderhoudskosten voor een speed pedelec liggen soms hoger dan die voor reguliere fietsen vanwege de complexere aard van de elektrische componenten.

Moeder met kind op longtail leasefiets

Onderhoudskosten per type onderhoud

Over het algemeen zijn er drie types onderhoud:

Type 1: eenvoudig onderhoud

De ketting smeren, de bandenspanning checken en het juist afstellen van remmen en versnellingen: bij een eenvoudig onderhoud moet er niet veel gebeuren. Ben je een handige Harry, dan klaar je deze klus makkelijk zelf. Heb je twee linkerhanden? Je bent heus niet de enige! Je fietshandelaar neemt jouw fiets graag onder handen. En hé, zo’n klein onderhoud, dat kan voor een klein prijsje!

Type 2:  standaard onderhoud

Moeten er remblokjes, tandwielen of kettingen vervangen worden? Dan is je fiets toe aan een standaard onderhoud. Geen zorgen, voor zo’n standaard onderhoud hoef je heus het eten niet uit je mond te sparen: voor vijftig à honderd euro is je tweewieler weer helemaal in topconditie!

Type 3: groot onderhoud of reparaties

Awww… Je stalen ros heeft ernstige blessures: de lagers zijn stuk, frameonderdelen zijn beschadigd of er is een ander complex probleem met je versnellingen of remmen. Met een groot onderhoud wordt je stalen ros weer kerngezond! De prijs van zo’n onderhoud is moeilijk in te schatten, alles hangt af van de omvang van de reparatie. Vaak gaat het om enkele honderden euro’s.

Het onderhoud van je fiets is essentieel om je stalen ros soepel te laten bollen. Zoals het spreekwoord zegt: voorkomen is beter dan genezen. Zo is een groot onderhoud vaak te vermijden door je fiets regelmatig binnen te doen voor een standaard onderhoud. Zo zorg je ervoor dat kleine problemen zich niet opstapelen en één groot probleem gaan vormen. Samen wijs op weg, met goed onderhouden fietsen die ons veilig en zonder zorgen naar onze bestemming brengen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van interessante nieuwtjes, tips & tricks, leuke acties en zoveel meer? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang deze vier keer per jaar in je mailbox!